Škôlka, akú široko-ďaleko nenájdete!
Pri hľadaní optimálneho bývania, ktoré je vhodné pre celú rodinu treba zohľadniť každého jej člena. Preto sa rodiny s deťmi zamýšľajú aj nad možnosťami, aké sú v okolí budúceho bývania.
Vhodná škôlka či škola, ale aj možnosť tráviť voľný čas v lokalite sú dôležitými atribútmi pohodlného bývania.
Škôlka, ktorá by zapadala do prostredia lokality s možnosťou využiť potenciál jej okolia je snom každého rodiča. Deti potrebujú atraktívny priestor plný farieb, zelene, detské ihriská a ciele výletov. Je na mieste popustiť uzdu fantázii.
Na toto všetko sa pri tvorbe spoločných priestorov v projektoch zameriava ITB Development. Projekt Čerešne living je príkladom konceptu, ktorý naplno využíva benefity lokality a upravuje spoločný priestor tak, aby ho bolo možné širokospektrálne využiť. S nadväznosťou na priestory škôlky prichádzajú inšpirácie aj zo zahraničia.
Najlepšia škôlka na svete
Najlepšia škôlka na svete menom „Fuji“ sa nachádza v Tokyu, v Japonsku. Ide o veľkolepý areál bez stien medzi triedami, kde sa deti môžu hrať, behať, skákať a liezť. Väčšinu času trávia na čerstvom vzduchu. Je situovaná okolo stromov, po ktorých môžu liezť. Má nekonečné ihrisko na vrchu okrúhlej strechy. Používa sa tu inovatívny koncept vzdelávania Montessori. Dali by ste dieťa do takejto škôlky?
OECD (Organizácia pre hospodársku spoluprácu a rozvoj) ju označila za jednu z najlepších stavieb škôl na svete. Taktiež ju zaradila do zoznamu 100 najinšpiratívnejších inovácií v oblasti vzdelávania. Nazýva sa tiež „Strešný dom“ („The Roof House“) a navrhol ju architekt Takaharu Tezuka. Hlavným aspektom tejto budovy je prekonávanie bariér, fyzicky aj metaforicky.
Aj na tomto príklade je vidieť, že prostredie, v ktorom fungujeme, nás vo veľkej miere ovplyvňuje. O to viac je vhodné zamerať sa na najmenších a využiť čo najlepšie priestory, ktoré podporia kreativitu a schopnosť rozvíjať sa.
Na prvý pohľad má architektúra škôlky menší význam ako spôsob učenia, ale zdanie klame. Architektúra, dispozície a svetelnosť bytov alebo kancelárií ovplyvňuje psychickú pohodu a mentálne nastavenie dospelých. Na deti, ktoré svoje okolie vnímajú naplno má omnoho silnejší vplyv. V prostredí, kde sú deti oddelené od rodičov a vedené k rozvoju je potrebné vytvoriť pozitívne emócie, viesť ku hre a radosti tráviť čas so svojimi rovesníkmi.
Možnosti architektúry a výchovných metód
Vytvoriť priestor, ktorý by spĺňal náročné očakávania rodičov, a ponúkol deťom rozvoj vo všetkých smeroch je tvrdým orieškom. Mal by byť kreatívny, pútavý, mal by tiež podnecovať k tvorbe, pohybu, radosti z hry a učenia sa nových vecí. Nemenej dôležité sú v tejto skladačke vonkajšie priestory, ktoré by mali spĺňať podobné nároky. Mať sa kde vyblázniť, poprechádzať, v lete sa zahrať na ihrisku, v zime sa môcť sánkovať...
Priestor pre takýto koncept formuje ITB Development vo svojom projekte Čerešne living. Veľkorysé priestory vyčlenené pre budúcu škôlku sú otvorené zaujímavým návrhom. Vonkajšie priestory už teraz ponúkajú jedinečné možnosti vyžitia sa. Prechádzky do neďalekého lesoparku, možnosť využiť detské ihriská a zahrať sa spolu je samozrejmosťou. Jedinečnosť v sebe skrýva vodná lagúna, ktorá v letných mesiacoch ponúka možnosť vyblázniť sa vo vode. Komunitné záhradky sú skvelou príležitosťou, ako nadchnúť deti pre prírodu. Môžu si pestovať svoje vlastné bylinky či zeleninu a sledovať, ako rastú, kedy dozrievajú. Odtrhnúť si svoju úrodu je predsa skvelý pocit!
Nezabudlo sa ani na zimné aktivity. V projekte nájdeme aj sánkovací kopec, ktorý poteší s príchodom prvej chumelice.
Ak sa do takéhoto priestoru nájde vhodný partner a naplno využije priestor v symbióze s výchovnými metódami, majú sa škôlkari aj rodičia na čo tešiť.
„Projekt Čerešne living je koncipovaný tak, aby ponúkal okrem kvalitného bývania aj široké spektrum možností, ako tráviť voľný čas. Rodinám s deťmi zasa chceme ponúknuť možnosť využívať škôlku, ktorú majú rovno v areáli, kde bývajú. Cieľom je zrealizovať ju tak, aby bola naozaj jedinečná a kopírovala náročnosť komunity ľudí, ktorých vysoké nároky ich doviedli na novú „Čerešňovú“ adresu. Inšpirácia zahraničnými projektmi a využitie potenciálu, ktorý má lokalita je kľúčom k tomu, aby sme vytvorili naozaj kreatívne prostredie pre najmenších, “povedal Igor Lichý z ITB Development.
Ďalšie inšpirácie zo sveta dávajú za pravdu názoru, že zaoberať sa priestormi škôlok je obohacujúce a má veľký zmysel:
Mačacia škôlka, Karlsruhe, Nemecko
Ako už názov napovedá, škôlka v nemeckom Karlsruhe má podobu mačky. Jej hlavný vchod predstavuje ústa, okná sú oči. A chvost? Šmykľavka, ktorou sa deti dostanú z triedy na vonkajšie ihrisko. Niet divu, že sú malí študenti zo škôlky nadšení. Architektúra, za ktorou stojí umelec Tomi Ungerer a architekt Ayla-Suzan Yndel, je prispôsobená ich schopnostiam a zmyslom, zabáva a nezaťažuje.
Žirafia škôlka, Paríž, Francúzsko
Na prvý pohľad je to klasická budova v centre mesta, ale na ten druhý drží vysunutú terasu obrovská žltá žirafa, ktorej hlava trčí zo strechy a pozerá na Paríž. Vonkajšie ihrisko je plynulým pokračovaním dizajnu hlavnej budovy, plné farebných zvierat a preliezačiek. Vnútro škôlky z architektonickej dielne Hondelatte Laporte Architectes rozpráva príbehy o zvieratkách na každom kroku.
Farmárska škôlka, Biên Hòa, Dong Nai,
Vietnam je pôvodne agrárna krajina, ale prudký ekonomický rast a urbanizácia oberá mnohé deti o kontakt s prírodou a prirodzené prostredie pre hru. Tento nedostatok miestnych škôlok sa rozhodol deťom vynahradiť architekt Vo Trong Nghia. Vytvoril škôlku, ktorej zelená strecha tvorená prepletenými prstencami umožní až 500 deťom byť v dennom kontakte s prírodou a sadiť si vlastné rastliny. Premyslene umiestnená zeleň funguje zároveň ako izolácia i tienenie, takže škôlka aj napriek vonkajším tropickým teplotám nepotrebuje klimatizáciu.
Ecole maternelle Pajol, Paríž, Francúzsko
Druhá parížska škôlka na zozname je zároveň aj prvou rekonštruovanou budovou. Pôvodne bola škôlka v dezolátnom stave a napriek zaujímavej architektúre ostávala nevyužitá. Až kým sa jej nechytili architekti z Olivier Palatre architectes, ktorý jej vdýchli žiarivo farebný život, ktorý láka deti k objavovaniu a hre.
Starostlivosť a vzdelanie, ktoré deťom dávame, je zároveň obrovskou zodpovednosťou. Ak sa architektom podarí vytvoriť priestor, doslova aj metaforicky, ktorý vzbudzuje zvedavosť, hravosť a ochotu učiť sa, výsledok je vždy úžasný. Deti sa do škôlky tešia. Veríme, že aj na Slovensku si deti zaslúžia kreatívne koncepty, ktoré by deťom dali pevné i hravé základy do života. Aj to je dôvod prečo ITB Development kladie vo svojich projektoch dôraz na hravosť, voľný čas a zeleň a vytvára priestory pre inovatívne detské centrá, ako napríklad v projekte Čerešne living.