Športom k lepšiemu vysvedčeniu
Ak sa chcete menej potiť s deťmi pri domácich úlohách, zapoťte sa s nimi pri cvičení. Podľa najnovšieho výskumu sú totiž deti, ktoré športujú, múdrejšie. Práve aeróbna aktivita môže mať vplyv na to, ako sa im darí v škole.
Pohyb detí je v dnešnej dobe, keď majú prirodzene viacej príležitosti na sedenie, veľmi dôležitý. Jeho vplyv na zdravie je nesporný. A teraz máme aj dôkazy, že ak sa deti poriadne vybehajú, tak môžu priniesť lepšie vysvedčenie. Vedci z Univerzity v Granade po prvýkrát v histórii potvrdili, že pohyb u detí má priamy vplyv na štruktúru mozgu, čo môže mať, samozrejme, vplyv aj na ich akademické výsledky.
V štúdii sledovali viac ako sto detí vo veku osem až 11 rokov, ktoré trpia nadváhou a obezitou. Ich cieľom bolo zdokumentovať, či je mozog aktívnych detí iný ako mozog detí bez pohybu, a či to má vplyv na ich výsledky v škole. Odpoveď je jednoznačná – áno. Rozdiel v aeróbnej aktivite detí má priamy vplyv na dôležité funkcie mozgu, a to sa odráža v akademických výsledkoch. Výskum potvrdil, že cvičenie zamerané na aeróbnu aktivitu a motoriku je efektívnym spôsobom pre stimuláciu mozgu a celkový študijný výkon u detí v tomto programe.
Obratnosť aj kondička
Štúdia porovnávala rozvoj mozgu v súvislosti s fitness aktivitou v troch rôznych oblastiach – aeróbna aktivita, tréning motoriky zameraný na rýchlosť a obratnosť, a napokon posilňovanie. Výsledky potvrdili, že fitness u detí je spojené s vyšším objemom šedej hmoty vo viacerých častiach mozgovej kôry.
„Z vhodne zvolenej športovej aktivity môžu deti ťažiť a to nie len po fyzickej stránke. Pomôže im byť aj bystrejšími. Práve pre túto skutočnosť, by bolo vhodné zaradiť telesnú výchovu do rozvrhu v oveľa väčšej intenzite, ako je tomu dnes,“ hovorí Michal Lendel, fitnes tréner I. triedy.
Najväčšie zmeny sa zaznamenali u aeróbnej aktivity. U deti, ktoré cvičili aspoň trikrát do týždňa, sa šedá kôra zväčšovala úmerne s narastajúcou mierou cvičenia až v siedmich častiach mozgu. Tri z nich sú priamo prepojené s učením.
Pre pamäť aj uvažovanie
Tréning obratnosti mal vplyv na dve takéto časti mozgu. V oboch prípadoch išlo práve o funkcie mozgu, ktoré ovplyvňujú pamäť, uvažovanie, rozhodovanie, motoriku a vizuálne procesy, a majú teda priamy vplyv na študijné výsledky. Svalová hmota, naopak, nepreukázala žiadnu priamu asociáciu s objemom šedej kôry mozgovej.
„Je potrebné prestať akceptovať vety typu ,zabudol som si veci na prezlečenie, nemôžem cvičiť‘. Myslím si, že ak si deti iba jedenkrát zacvičia bez možnosti prezlečenia, nabudúce si rozmyslia, či si veci zabudnú alebo nie. Cvičenie pomáha mozgu a ten je pánom celého tela,“ dodáva Michal Lendel.