20. MAR 2017

Čo nesmie chýbať v jedálničku dieťaťa?

Každý rodič sa snaží dať svojmu dieťaťu to najlepšie a to by malo platiť aj v oblasti stravovania. 

Na to, aby mohli deti fungovať v škole či doma, potrebujú energiu, ktorá je získavaná z potravín. Pre denný príjem energie neexistuje všeobecný vzorec, avšak platí, že pri jej stanovovaní treba zohľadniť vek dieťaťa, stupeň rastu, vykonávanú pohybovú aktivitu a ďalšie dôležité faktory. Pričom rizikový je nielen nadmerný, ale aj nedostatočný prísun energie.

Koľko energie deti potrebujú?

Ak predsa len potrebujete nejaké pravidlo, tak vo všeobecnosti platí, že 6-ročné dieťa potrebuje na 1 kg váhy 80 kcal, 10-ročné 65 kcal/1 kg a 15-ročné 50 kcal/1 kg. Energiu, samozrejme, získava z makroživín, ktorými sú bielkoviny, tuky a sacharidy. Na správne fungovanie svojho tela však potrebuje aj vitamíny, minerály, stopové prvky a ďalšie látky.

Bielkoviny

V jedálničku dieťaťa vo veku 3 – 14 rokov by mali bielkoviny tvoriť cca 15 % denného príjmu energie. Pri deťoch je obzvlášť dôležité dbať na konzumáciu esenciálnych aminokyselín, ktoré si naše telo nevie vytvoriť, a sú kľúčové pre rast a vývoj. Z toho vyplýva, že veľmi dôležitý je prísun kvalitných proteínov. Za kvalitné zdroje proteínov sú považované hlavne potraviny živočíšneho pôvodu, aj keď pri dostatku vedomostí sa dá príjem bielkovín, vrátane všetkých esenciálnych aminokyselín, pokryť aj rastlinnou stravou. Napriek tomu sa odporúča, aby živočíšne bielkoviny tvorili v strave detí minimálne 40 – 50 percent.

Ako sa prejavuje nedostatok bielkovín? Pre deti je deficit bielkovín nebezpečný, pretože môže dôjsť k zabrzdenému vývinu svalstva, zníženej odolnosti či k spomalenému hojeniu rán.

Tuky

Ďalšou kľúčovou živinou v jedálničku dieťaťa sú tuky. Predstavujú zdroj energie a takisto sa podieľajú na mnohých telesných procesoch. Tuky by mali v dennom príjme energie predstavovať približne 25 – 35 % príjmu, pričom úroveň nasýtených by nemala presiahnuť 10 %, a polynenasýtené a mononenasýtené mastné kyseliny by mali byť na úrovni 8 – 10 %.

Aké zdroje tukov voliť? Zo živočíšnych zdrojov preferujte chudšie mäso (kvalitné kuracie, morčacie), ryby a vajíčka. Z mliečnych výrobkov sú vhodné fermentované produkty, ktoré obsahujú cenné probiotiká, alebo polotučné mliečne výrobky. Netreba zabúdať na veľmi dôležité rastlinné tuky, ako oleje lisované za studena, oriešky (pozor na alergie) či semiačka.

Sacharidy

Sacharidy sú hlavným zdrojom energie, teda tvoria minimálne 55 % celkového energetického príjmu dieťaťa. Aj v strave vašej ratolesti by mali prevládať komplexné sacharidy v podobe celých zŕn, celozrnných produktov (chlieb, pečivo, cestoviny), strukovín a zeleniny. Čo sa týka rýchlych cukrov, ideálne je ovocie, pretože obsahuje nielen ovocné cukry, ale aj vitamíny, minerály, stopové prvky, vlákninu a antioxidanty. Naopak, je dobré eliminovať konzumáciu sladkostí a limonád predstavujúcich iba prázdne kalórie.

Vitamíny a minerály

Pre dieťa je veľmi dôležitý dostatočný prísun vitamínov a minerálov prostredníctvom pestrej a vyváženej stravy. Potrebné je zabezpečiť primerané množstvá vitamínov rozpustných vo vode (vitamíny skupiny B, vitamín C), ale aj v tukoch (A, D, E, K), pričom tie rozpustné vo vode vie ľudské telo pri nadbytočnom príjme vylúčiť. Pri vitamínoch rozpustných v tukoch treba dávať pozor na ich zastúpenie v jedálničku, pretože v prípade nadmerného množstva môžu spôsobiť problémy.

Zdroj foto: goodfon.su

Ľudia, ktorí čítali tento článok, zaujímajú sa tiež o: 

Čo môžete urobiť každý deň pre zdravie svojho dieťaťa?Čo môžete urobiť každý deň pre zdravie svojho dieťaťa?

Deti sú to najdrahšie, čo máme. Nie je nič, čo by sme pre ne neurobili, zvlášť pre ich zdravie. Ale robíme skutočne každý deň pre ne to najlepšie?

 

Šport formuje deti nielen po fyzickej stránkeŠport formuje deti nielen po fyzickej stránke

Pravidelný pohyb rozvíja deti nielen po telesnej, ale aj duševnej stránke. Aké sú jeho výhody v tomto smere? 

 

Ako skamarátiť deti s pohybom?Ako skamarátiť deti s pohybom?

Vzťah dnešných detí k športu je rôznorodý. Väčšinou však skôr negatívny ako pozitívny. 


Autor článku

Mirka Mikova

Mgr. Mirka Miková - redaktorka Cvičte.sk

Písaniu sa venujem niekoľko rokov, je mojou prácou i koníčkom. Takisto som vyznávačkou zdravého životného štýlu – pravidelne športujem a nie je mi jedno, čo si dám na tanier. Oblasť výživy ma zaujíma natoľko, že sa v tomto smere aktívne vzdelávam. Nedávno som absolvovala 6-mesačný kurz výživového poradenstva v ČR a plánujem sa zúčastniť ďalších, pretože si myslím, že vedomosti sú základ. Mojím mottom sú slová Usaina Bolta: „Nemožné je len silné slovo používané slabými ľuďmi, ktorí zistili, že je ľahšie žiť vo svete, ktorý im bol daný, ako nájsť v sebe silu niečo zmeniť. Nemožné nie je fakt, ale voľba.“ Viac o mne aj na:

http://bit.ly/

Ďalšie články od autora

DISKUSIA K ČLÁNKU (0)

Diskusia k článku - Čo nesmie chýbať v jedálničku dieťaťa?

Nový príspevok

Táto diskusia je otvorená len pre prihlásených užívateľov.

 

Súvisiace články

Burza

Pre vloženie inzerátu musíte byť prihlásený!
Registrovať | Prihlásiť
Desiatujete každý deň?
Áno, desiata je dôležitá.
Ako kedy, teda podľa toho, či mám čas.
Nie, nikdy na to nemám čas.

Celkom hlasovalo: 1252
Archív ankiet

Odber newsletterov
Tip pre redakciu
Poslať článok

Poslať článok môže len registrovaný užívateľ.