14. DEC 2016

Ako potravinársky priemysel podvádza a ničí zdravie vašich detí

Aj vy v dobrej viere kupujete svojim deťom alebo deťom vo vašej rodine a okolí potraviny s nápismi „detské” alebo „pre deti”? 

Dopúšťate sa tak snáď najväčšej stravovacej chyby a škodíte nielen dotyčnému dieťatku, ale aj celej spoločnosti a to len vďaka vašej dobrej viere, nevedomosti, prípadne ľahostajnosti.

Prestaňte páchať vraždy z milosti!

Ak vám teraz poviem, že zabíjate svoje dieťa, veríte mi? Asi nie, však? Veď vy mu chcete len dobre. Kúpite mu hračku, kvalitné oblečenie a, samozrejme, niekoľko krásnych „smejúcich” sa keksíkov, cukríkov, napolitánok alebo čokoládok. Veď vaše dieťa si ich pravidelne pýta a vy mu doprajete, no nie? Nie ste predsa „krkavčia bio matka” alebo „krkavčí otec”, ktorý svojmu vlastnému dieťaťu nedopraje kúsok sladkosti. Veď aj ostatné deti to papajú, a dokonca viac ako to vaše.

Možno si to ani neuvedomujete, ale robíte jednu z najväčších chýb svojho, ale predovšetkým, života vášho dieťaťa. A to všetko v dobrej viere v poctivý potravinársky priemysel, ktorý vám zabalil do krásneho obalu glykemickú bombu. Tým sa, doslova, dopúšťate vraždy z milosti, pretože týmito nutrične nevyváženými potravinami, plnými nekvalitných cukrov bez pridanej hodnoty, vytvárate perfektný základ pre budúce zdravotné a metabolické problémy.

Štyri základné problémy detských potravín

Príliš mnoho jednoduchých cukrov

Sacharidy ako také nie sú až takým vážnym problémom v dnešnej dobe, ako by sa na prvý pohľad mohlo zdať. Problémom je ich „kvalita”, resp. nekvalita a množstvo, ktoré prijímame. V prípade detí je to o to horšie, že už od skorého veku ich na ne učíme. Ako iste viete, alebo aj neviete, tak bežné jednoduché cukry (biely cukor, glukózový sirup a pod.) dokážu spôsobovať závislosť a sú tak legálnou drogou, ktorá pácha škody na celej spoločnosti. Už od útleho veku sme si zvykli vychovávať doma malých „závislákov” (1), ktorých metabolizmus je odkázaný len na príjem neprirodzených a priemyselne spracovaných cukrov.

Príliš veľa nekvalitnej pšenice

Pšenica, tak ako ju poznali naši predkovia, už dávno nie je to, čo bývala. Treba si o nej prečítať niektoré publikácie a uvidíte, že vám otvoria oči (2). Je dokázané, že pšenica výrazne podporuje chuť do jedla. To je jeden z dôvodov, prečo nám pečivo, chlieb, buchtičky, koláčiky a iné pekárenské výrobky tak chutia. Ak to skombinujeme s vysokou dávkou jednoduchých sacharidov a rozkolísanou hladinou inzulínu, tak metabolizmus nášho dieťaťa je v peknej „kaši”.

Veľmi nízka až žiadna nutričná hodnota pre jeho telíčko

Väčšina detských potravín má pre lepší pocit na obale napísane niečo v štýle „pridaný vitamín C” alebo „obohatené o vápnik”. To je však iba klam a marketingový ťah obchodníka, ktorý vám chce predať svinstvo bez hodnoty v peknom obale a vytvoriť vo vás pocit, že robíte niečo pre vaše dieťa. Väčšina „obyčajných” potravín, ako ovocie, zelenina alebo mliečne výrobky, či strukoviny majú oveľa vyššie dávky” vitamínov a minerálov ako priemyselne spracované „detské” keksíky a iné hlúposti.

Obohatené” o iné látky

Často  spracované potraviny, a áno, aj tie detské, sú „obohatené” o rôzne stabilizátory či konzervanty. Už ste niekedy videli zloženie týchto potravín? Ak nie, odporúčam vytipovať si 10 potravín, ktoré sú cielené na deti a pozrieť si ich zloženie. Možno vás nemilo prekvapí, ale takýmto spôsobom „dopujete” svoje dieťa „chémiou”. Ak k tomu pripočítate vyššie uvedené body, tak „varíte” svojmu drobcovi pekný „prúser“ do budúcnosti. Pripravujete ho tak o cenné živiny a vytvárate prostredie pre budúce metabolické poruchy, pripadne aktuálne spôsobujete hyperaktivitu alebo problémy s pozornosťou.

Štyri kroky k vylepšeniu stravy pre vás a vaše deti

Prestaňte kupovať „detské” potraviny

Na našom trhu je len minimum „detských potravín”, ktoré sú naozaj hodnotné a kvalitné. Väčšina z nich je priemyselne vyrábaná, a preto nemôžeme hovoriť o kvalite. Treba si uvedomiť, že jedlo má telo vyživovať a dodať mu všetky potrebné látky, nielen naoko zasýtiť. Bohužiaľ, v prípade detských potravín je to len povrchné zasýtenie a manipulácia s hormonálnou sústavou dieťaťa.

Dávajte im naozajstné a výživné jedlo   

Ako náhle prestanete kupovať spracované potraviny, tak budete musieť prejsť na základné, ale oveľa výživnejšie varianty. Nekupujte nič, čo má krásny obal so smejúcou sa jahodou, kúpte radšej bežné ovocie, zeleninu, syry, mäso, vajíčka, mliečne výrobky. Jednoducho kupujte hlavne to, čo niekedy rástlo alebo behalo alebo je produktom niečoho, čo rástlo alebo behalo. Zapamätajte si, čím viac spracovania a čím dlhšie zloženie, tým horšie pre naše, ale aj detské telo.

Začnite sa vzdelávať

Bez informácií, vedomostí a ich následnej aplikácie do praxe sa nikam nedostanete, pretože budete stále podliehať trendom, médiám a reklame, ktorá vo vás vytvorí ilúziu a vy budete konať na základe emócií, nie na základe fyziológie. Preto sa naučte vyberať zdravé varianty potravín, naučte sa pripravovať z nich hodnotné, lahodné, ale hlavne výživné jedlo, ktoré naozaj dodá detskému telu dostatok všetkých potrebných nutrientov. Na to vám skvele poslúžia knihy, ako napr. Zdravé desiate alebo Zdravé rýchlovky. Sám som spoluautorom knihy Zdravé rýchlovky a nedal by som svoje meno do niečoho, čomu by som neveril.

Odporúčame: Zdravé rýchlovky

zdravé rýchlovky

Čítajte obaly   

Toto bude pre väčšinu ľudí „boj”, avšak čítanie obalov môže byť pre vás totálny „aha moment“, keď si uvedomíte, čo všetko ste „pchali” do vášho dieťaťa. Ako som načrtol vyššie, pokiaľ má potravina príliš dlhý zoznam „ingrediencií”, tak s najväčšou pravdepodobnosťou bude nekvalitná a nutrične nevýživná. Potraviny a jedlo, ktoré kupujete by nemalo obsahovať zložky ako: glukózovo-fruktózový sirup, kukuričný sirup, cukor, konzervanty, farbivá a ostatné zložky, ktorým nerozumieš a máš problém ich prečítať.

Suma sumárum, ak to celé zhrnieme, tak „detské” potraviny, resp. priemyselné výrobky, by deti nemali v žiadnom prípade jesť. Taktiež by ich nemali jesť ani dospelí, pretože sa dopúšťate chyby, ktorá, doslova, devastuje zdravie a metabolizmus. Samozrejme, problémy vašim deťom, vnúčatám alebo krniatkám nespôsobíte hneď, ani o týždeň alebo mesiac, ale pozrite sa na to v horizonte rokov. Ak dieťa navyknete už teraz na nekvalitnú a nutrične podvýživenú stravu, tak sa to s ním bude s najväčšou pravdepodobnosťou ťahať až do dospelosti. A určite si doma nechcete vychovať diabetika, alergika alebo cukrového závisláka, či áno?

Zdroj foto: goodfon.su

Ľudia, ktorí čítali tento článok, zaujímajú sa tiež o: 

Deti kristíny farkašovej jedia mrkvu a hrajú sa, že to je cukorDeti Kristíny Farkašovej jedia mrkvu a hrajú sa, že to je cukor

Kristína Farkašová je herečkou i mamičkou dvojčiat, pre ktoré je ovocie a zelenina bežnou vecou, a dokonca niekedy i sladkosťou. 

 

Mamička oľga má 6 mesiacov po pôrode má dokonalú postavuMamička Oľga má 6 mesiacov po pôrode dokonalú postavu

Zmena prišla vtedy, keď Oľga pochopila, že ak sa chce zbaviť zadku, musí ním pohnúť. 

 

Deti milujú sladkosti, ktoré sú plné éčok. ako sa im vyhnúť?Deti milujú sladkosti, ktoré sú plné éčok. Ako sa im vyhnúť?

Mnoho detí má v súčasnosti problém napríklad s poruchou pozornosti, ktorá sa okrem iného spája aj s neprimeraným príjmom niektorých aditív v potravinách. 


Autor článku

MichalP

Michal Pataky

Moje meno je Michal Pataky a som zakladateľom internetového obchodu protrening.sk, autorom blogu michalpataky.com podnikateľom, propagátorom zdravého životného štýlu, trénerom, rekreačným športovcom, blogerom a človekom, ktorý raz zmení celé Slovensko.

www.michalpataky.com

Ďalšie články od autora

DISKUSIA K ČLÁNKU (1)

Diskusia k článku - Ako potravinársky priemysel podvádza a ničí zdravie vašich detí

Nový príspevok

Táto diskusia je otvorená len pre prihlásených užívateľov.

katuska
katuska
 12.1.2017 11:21

detská strava by mala byť plná čerstvosti, zeleniny a ovocia.
ak chcete dať detom sladkost uprednostnite radsej susene ovocie, hoci aj v kvalitnej čokoláde :)
https://www.babickinazahrada.sk/susene-plody/brusnice-orechy-v-cokolade-5967.html

 

 

Súvisiace články

Burza

Pre vloženie inzerátu musíte byť prihlásený!
Registrovať | Prihlásiť
Desiatujete každý deň?
Áno, desiata je dôležitá.
Ako kedy, teda podľa toho, či mám čas.
Nie, nikdy na to nemám čas.

Celkom hlasovalo: 1252
Archív ankiet

Odber newsletterov
Tip pre redakciu
Poslať článok

Poslať článok môže len registrovaný užívateľ.